måndag 30 juli 2012

Efterlängtad flytt

Förra lördagen flyttande vi upp en våning till en egen lägenhet. Alhamdulle. Dagarna som följde där på tog att städa och plocka upp. Ja vi har samlat på oss en hel del under dessa månader i Libyen, alhamdulle. Det känns nu som en befrielse att få bo på ca 120 kvm istället för 20...dessutom har jag ett eget kök och eget badrum alhamdulle. Jag är tacksam för svärmors givmildhet som låtit oss bo i hennes rum och behandlat mig som sin dotter från första dagen..må allah belöna henne! amin

Vi hade tänkt att vi skulle börja lite sparsamt, låna ihop saker och köpa det absolut viktigaste. Men med en givmild och omtäksam svärmor blev det annorlunda. Hon hade berättat för en av min mans bröder vad hon ville köpa till oss i present och han åkte och köpte det utan att vi viste om det! Hon köpte oss aircondition, behövs verkligen, gaolspis med ugn, kylskåp med en liten frys och en tvättmaskin...mashaallah...jag blev så glad när jag fick dessa saker...alhamdulle...må allah belöna henne, amin.

Sedan har jag fått lånat en elektrisk ugn...är inte så haj på att laga mat i en gasolugn...men idag provade jag att baka en kardemumma kaka och alhamdulle den blev bra. Det är lite kneppigt med över och undervärme. Sedan går det snabbt att få ett reultat....tidena i ens recept stämmer inte...så det kommer att bli att prova sig fram, men mashaallah jag gillar spisen, tvättmaskinen och kylskåpet. Självklart älskar jag aircondition....för det skulle vara klibbigt utan en....alhamdulle....

Ja...nu känns det som livet i Libyen kan börja...vi som familj kan få utvecklas och ha ett eget privatliv...däremot får jag inte glömma bort min älskade svärmor och min mans systrar, för utom deras givmildhet och respekt för privatliv skulle jag inte ha orkat dessa månader i det varma lilla rummet....denna upplevelse kommer jag bära med mig och upplevelsen har format mig till en annan person...alhamdulle...

1 kommentar:

  1. bertha.nadia@hotmail.com2 september 2012 kl. 09:19

    Åh jag känner igen så mycket av vad du skriver. Vi byggde en lägenhet efter vi hade varit nere för första gången för ca 6 år sedan. Nu fick jag också en elektrisk ugn och det går mycket enklare att laga mat.

    SvaraRadera