tisdag 26 juni 2012

Gardiner


I går var det stora städar dagen. Min mans syster Alia var här och hjälpte svärmor att få det sommarfint. En gång till vintern och en gång till sommaren byts gardinerna och sofforna ut. Vilket jobb det var med gardinerna. Det är högt i taket, minst tre meter. Fönsterna är stora och gardinerna enorma. De är lager på lager....Först en inne gardin som täcker hela fönstret, sedan två gardinlängder och sist gardinkappan. När jag såg vad krångligt det var...ska jag inshaallah ha svenska gardiner...enbart längder eller ta med mig gardinstänger från Sverige som inte är så krågliga....men det dröjer nog ett tag ditt...men inshaallah kommer vi snart flytta upp till min mans brors lägenhet snart...

När vi flyttar till lägenheten kommer det bli ganska spontant möblerat...vi kommer inte ha så mycket saker, men det ger Muhammad mer yta att leka på och lättare för mig att städa..Det känns lite onödigt att vi ska gå och köpa massa möbler, porslin etc som vi kanske inte vill ha i vår lägenhet sedan...Det lir lite plock här och var..Alhamdulle får vi ta med oss sovrumsmöblerna som svärmor har lånat ut till oss (sängstome, byrå med spegel, två sängbord och en garder) Det är kanske inte min stil och de är lite slitna..men vi har i tanken att starta upp ett nytt hem från  noll tar tid och kostar en hel del pengar...för allt har livit dyrt efter kriget...och kvaliten på möblerna som säljs är inte bra och svårt att hitta något fint...vi var i en affär här om dagen..såg en mashaallah jättefin sängmöbelgrupp, importerat från Italien..men är det fint kostar det..cirka 56 000 svk skulle de ha...skulle jag vara rik, eller hade dessa pengar, skulle jag inte köpa dem ändå....men mashaallah det är en av få saker som jag sett som är fint...

Jag är en stor älskare av ikea möbler. Deras enkelhet men ändå stilhet. Bestämmer vi oss för att bo kvar här och när vi sparat ihop pengar, är drömmen att ta med sig sina egna möler från Sverige plus köpa lite nytt...inshaallah....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar